(pieczątka jednostki dydaktycznej)
 
PROGRAM I REGULAMIN DYDAKTYCZNY PRZEDMIOTU/MODUŁU
na rok akademicki 2024-2025
(sylabus)
 

(1) Kierunek studiów

Lekarski

(2) Poziom

Jednolite Magisterskie

(3) Forma

Stacjonarne

(4) Profil

ogólnoakademicki

(5) Rok studiów

1
 
(6) Cykl dydaktyczny
Rok akademicki

 

(7) Nazwa przedmiotu

Warsztaty z psychologii. Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem

(8) Status przedmiotu

Standardowy
(9) Kod przedmiotu

WL.SJL135
(10) Forma zajęć
wykłady

seminaria

ćwiczenia

laboratoria

zajęcia praktyczne

samokształcenie

praktyki
(11) Liczebność grup
--

24

--

--

--

--

--
(12d) Suma godzin (13) Suma ECTS
(12) Liczba godzin
0

15

0

0

0

0

0
15 1.0
(12a) Liczba godzin realizowanych w siedzibie uczelni lub jednostek współpracujących 15.0 1.0
(12b) Liczba godzin realizowanych na odległość synchronicznie, w czasie rzeczywistym 0.0 0.0
(12c) Liczba godzin realizowanych na odległość asynchronicznie 0.0 0.0

 

(13a) Jednostki dydaktyczne (nazwa i dokładny adres oraz telefon)

Zakład Psychologii Klinicznej - ul. Tuwima 15. I piętro, pok. 119 - tel. 58 3491792, -psychologia.kliniczna@gumed.edu.pl

(13b) Kierownicy jednostek dydaktycznych

dr n. biol. Anna Burkiewicz-Kierzkowska
p.o. Kierownika Zakładu Psychologii Klinicznej
tel. 58 349 17 92
psychologia.kliniczna@gumed.edu.pl

 

(14) Imię i nazwisko kierownika/koordynatora dydaktycznego przedmiotu
dr n. o zdr. Alicja Raczak

(14a) Osoba do kontaktu w sprawach związanych z egzaminem lub zaliczeniem
mgr Paulina Piechowiak

(15) Sposób i miejsce prowadzenie zajęć
Seminaria

zajęcia w pomieszczeniu dydaktycznym GUMed



(16) Język wykładowyPL
(17) Metody dydaktyczne
Seminaria Ćwiczenia symulacyjne, praca w grupach, analiza zdarzeń przypadków, dyskusja

(18) Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia


Zaliczenie bez oceny


B. Formy zaliczenia


zaliczenie przedmiotu opiera się na aktywności studenta w trakcie trwania całego cyklu zajęć i jego obecności na wszystkich zajęciach. 


C. Podstawowe kryteria


Przygotowanie do zajęć; aktywne uczestnictwo w symulowanych sytuacjach (50%), pozwalających zweryfikować rozumienie i umiejętności studenta założone w programie; udział w pracach grupowych (50%). 
- zajęcia składają sie z 5 spotkań
- każdy student ma obowiązek bycia obecnym na wszystkich zajęciach- w przypadku nieobecności na jednych zajęciach, jedynie po okazaniu zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnienia pilnej sytuacji losowej z kierownikiem dydaktycznym przedmiotu, istnieje możliwość odrobienia zajęć.
- zaliczenie przedmiotu student otrzymuje na podstawie aktywności na zajęciach oraz wpisaniu się na listę obecności.


(19) Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymogami wstępnymi
A. Wymagania formalne

brak


B. Wymagania wstępne

brak


(20a) Przedmiot realizuje efekty uczenia się wyszczególnione w Załączniku 1

(20b) Wykaz umiejętności praktycznych nabytych przez studenta kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego wyszczególniony w Załączniku 2 (zgodnie z Rozporządzeniem MZ z 28.08.2017 w sprawie ramowego programu zajęć praktycznych dla kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, Dz.U. z 11.09.2017, poz. 1728).

(21) Czy nauczanie przedmiotu jest powiązane z prowadzonymi w uczelni badaniami naukowymi w dziedzinie, do której przypisany jest kierunek studiów, co posłuży zdobywaniu przez studenta pogłębionej wiedzy oraz umiejętności prowadzenia badań naukowych?
nie

(22) Treści programowe zajęć (syntetyczny opis, 100-250 znaków)
- biologiczne,behawioralne i poznawcze aspekty stresu
- treningi relaksacyjne
- omówienie sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozwijanie strategii radzenia sobie ze stresem
- planowanie czasu

(22a) Szczegółowy opis treści programowych dla wszystkich form kształcenia w realizowanym przedmiocie
Seminaria

Problematyka warsztatów:

- biologiczne,behawioralne i poznawcze aspekty stresu
- treningi relaksacyjne
- omówienie sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozwijanie strategii radzenia sobie ze stresem
- czynniki wpływające na zwiększenie poziomu odczuwanego stresu
- planowanie czasu
- techniki uczenia się




(23) Wykaz piśmiennictwa
A. Piśmiennictwo wymagane do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywane podczas zajęć;


- Clayton,M.; 2012; Zarządzanie Stresem czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, wyd. Samo Sedno

- Briers, S.; 2012; Pokonaj Depresję, Stres i Lęk czyli terapia poznawczo-behawioralna w praktyce, wyd. Samo Sedno.
- Carbonell, D.A.; 2017; W pułapce niepokoju; wyd. WUJ



A.2. wykorzystywane samodzielnie przez studenta


Sapolsky, M.R.,2021, Dlaczego zebry nie mają wrzodów?, wyd.naukowe PWN


B. Piśmiennictwo uzupełniające


brak


(24) Kontakt
dr n. o zdr. Alicja Raczak
Zakład Psychologii Klinicznej - ul. Tuwima 15. I piętro, pok. 119 - tel. 58 3491792, alicja.raczak@gumed.edu.pl    
 
Syllabus zatwierdzony dnia 2024-10-22 przez: prof. dr hab. Ewa Słomińska

Załącznik 1.
Efekty uczenia się realizowane przez przedmiot.

Kod Nazwa Rodzaj zajęć Poziom pokrycia Metody weryfikacji
1.3.9. jest gotów do wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; Seminaria + * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, * ocena przygotowanej pracy domowej (pisemnej/prezentacji/innej) * ocena udziału studenta w dyskusji
1.3.11. jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób; Seminaria + * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, * ocena przygotowanej pracy domowej (pisemnej/prezentacji/innej) * ocena udziału studenta w dyskusji
D.U9. potrafi opisywać i krytycznie oceniać własne zachowanie oraz sposób komunikowania się, uwzględniając możliwość alternatywnego zachowania; Seminaria + * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, * ocena przygotowanej pracy domowej (pisemnej/prezentacji/innej) * ocena udziału studenta w dyskusji
D.U12. potrafi rozpoznawać i analizować sytuacje trudne i wyzwania związane z komunikowaniem się, w tym płacz, silne emocje, lęk, przerywanie wypowiedzi, kwestie kłopotliwei drażliwe, milczenie, wycofanie, zachowania agresywne i roszczeniowe, oraz radzić sobie z nimi w sposób konstruktywny; Seminaria + * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, * ocena przygotowanej pracy domowej (pisemnej/prezentacji/innej) * ocena udziału studenta w dyskusji
D.U8. potrafi rozpoznawać własne emocje i kierować nimi w relacjach z innymi osobami w celu efektywnego wykonywania pracy mimo własnych reakcji emocjonalnych; Seminaria + * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, * ocena przygotowanej pracy domowej (pisemnej/prezentacji/innej) * ocena udziału studenta w dyskusji
D.W4. zna i rozumie pojęcie stresu, w tym eustresu i dystresu, oraz wpływ stresu na etiopatogenezę i przebieg chorób somatycznych i zaburzeń psychicznych oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem; Seminaria + * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, * ocena przygotowanej pracy domowej (pisemnej/prezentacji/innej) * ocena udziału studenta w dyskusji
1.2.8. potrafi komunikować się w zespole i dzielić się wiedzą; Seminaria + * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, * ocena przygotowanej pracy domowej (pisemnej/prezentacji/innej) * ocena udziału studenta w dyskusji

Załącznik 2.
Wykaz umiejętności praktycznych nabytych przez studentów w czasie zajęć. (zgodnie z Rozporządzeniem MZ z 28.08.2017 w sprawie ramowego programu zajęć praktycznych dla kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, Dz.U. z 11.09.2017, poz. 1728).

Kod Nazwa Rodzaj zajęć Metody weryfikacji