(1) Kierunek studiów |
Lekarski |
||
(2) Poziom |
Jednolite Magisterskie |
(3) Forma |
Stacjonarne |
(4) Profil |
ogólnoakademicki lata 1-3. praktyczny 4-6 |
||
(5) Rok studiów |
2, 3, 4, 5 |
(6) Cykl dydaktyczny |
Rok akademicki |
(7) Nazwa przedmiotu |
Alergologia, przypadki kliniczne teoria i praktyka |
(9a) Kod przedmiotu
|
||||||
(8) Status przedmiotu |
Fakultet |
(9b) Punkty ECTS
1.0 |
||||||
(10) Liczba godzin |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Suma godzin
15 |
(11) Liczebność grup |
-- |
-- |
-- |
-- |
-- |
-- |
-- |
-- |
(12) Forma zajęć |
wykłady |
seminaria |
ćwiczenia |
zajęcia praktyczne |
laboratoria |
samokształcenie |
praktyki |
|
(13a) Jednostki dydaktyczne (nazwa i dokładny adres oraz telefon) |
Klinika Alergologii Katedra Pneumonologii i AlergologiiGdańsk, ul. Smoluchowskiego 17, bud. CMN Sekretariat Kliniki Alergologii: klinika.alergologii@gumed.edu.pl, telefon/fax 58 584 43 00 |
(13b) Kierownicy jednostek dydaktycznych |
Prof dr hab. med. Marek Niedoszytko |
(14) Imię i nazwisko kierownika/koordynatora dydaktycznego przedmiotu prof. dr hab. Marek Niedoszytko |
||
(15) Sposób i miejsce prowadzenie zajęć Seminaria zajęcia w pomieszczeniu dydaktycznym GUMed |
||
(16) Język wykładowyPL |
||
(17) Metody dydaktyczne
Seminaria seminaria interaktywne z omówieniem ciekawych przypadków klinicznych |
(18) Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne |
|
A. Sposób zaliczenia Zaliczenie |
||
B. Formy zaliczenia zaliczenie ustne |
||
C. Podstawowe kryteria Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Zaliczenie odbywa się na ostatnich zajęciach. W przypadku nieobecności zajęcia można odrobić podczas dodatkowego bloku ćwiczeniowego, który odbędzie się po zakończeniu zajęć przez wszystkie grupy studenckie (czerwiec 2020). Chęć odrobienia zajęć należy zgłosić w sekretariacie Kliniki. Nie przewiduję się indywidualnego odrabiania zajęć. |
||
(19) Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymogami wstępnymi A. Wymagania formalne brak B. Wymagania wstępne brak |
||
(20a) Przedmiot realizuje efekty uczenia się wyszczególnione w Załączniku 1 |
||
(20b) Wykaz umiejętności praktycznych nabytych przez studenta kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego wyszczególniony w Załączniku 2 (zgodnie z Rozporządzeniem MZ z 28.08.2017 w sprawie ramowego programu zajęć praktycznych dla kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, Dz.U. z 11.09.2017, poz. 1728). |
||
(21) Czy nauczanie przedmiotu jest powiązane z prowadzonymi w uczelni badaniami naukowymi w dziedzinie, do której przypisany jest kierunek studiów, co posłuży zdobywaniu przez studenta pogłębionej wiedzy oraz umiejętności prowadzenia badań naukowych? TAK |
||
(22) Treści programowe zajęć (syntetyczny opis max 250 znaków) Pokrzywki i obrzęk naczynioruchowy, atopowe zapalenie skóry, wyprysk, alergia na leki, astma, ANN, alergia pokarmowa, anafilaksja. |
||
(22a) Szczegółowy opis treści programowych dla wszystkich form kształcenia w realizowanym przedmiocie Seminaria 1. Zasady rozpoznawania i leczenia chorób alergicznych. 2. Diagnostyka różnicowa pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego, atopowego zapalenia skóry oraz wyprysku. 3. Diagnostyka różnicowa alergii na leki i niealergicznych działań niepożądanych. 4. Symptomatologia i leczenie astmy, alergicznego nieżytu nosa. 5. Diagnostyka różnicowa alergii pokarmowej. 6. Anafilaksja. 7. POChP i zespół uzależnienia od tytoniu. Różnicowanie astmy i POChP. 8. Alergia na lateks i jady owadów błonkoskrzydłych. |
||
(23) Wykaz piśmiennictwa A. Piśmiennictwo wymagane do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywane podczas zajęć; 1. Choroby wewnętrzne Szczeklik A. Wydawca: Medycyna Praktyczna 2018 - rozdziały poświęcone chorobom alergicznym i astmie oskrzelowej. 2. Leczenie astmy i POChP u dorosłych. Wytyczne Global Initiative for Asthma (GINA), Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Diseases (GOLD). Aktualizacja 2018. Medycyna Praktyczna. 3. Rozpoznanie, profilaktyka i leczenie alergii na jad owadów błonkoskrzydłych. Wytyczne European Academy of Allergology and Clinical Immunology. Medycyna Praktyczna - wydanie specjalne 3/2006. 4. Wytyczne leczenia alergicznych chorób skóry: pokrzywki, atopowego zapalenia skóry, kontaktowego zapalenia skóry, immunoterapii wyd. Medycyna Praktyczna 5. Standardy Polskiego Towarzystwa Alergologicznego (PTA) dotyczące leczenia anafilaksji, mastocytozy, pokrzywki, testów skórnych. A.2. wykorzystywane samodzielnie przez studenta 1.Choroby wewnętrzne Szczeklik A. Wydawca: Medycyna Praktyczna 2018 - rozdziały poświęcone chorobom alergicznym. astmie i POChP. 2.Wielka Interna Antczak A, Myśliwiec M, Pruszczyk P. Wydawca: Medical Tribune 2009-2011 - rozdziały poświęcone chorobom alergicznym, astmie i POChP. 3.Leczenie astmy i POChP u dorosłych. Wytyczne Global Initiative for Asthma (GINA), Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Diseases (GOLD). Aktualizacja 2018. Medycyna Praktyczna. B. Piśmiennictwo uzupełniające Publikacje Allergy, JACI, Alergologia Polska, Alergia Astma Immunologia |
||
(24) Kontakt dr n. med. Amelia Szymanowska-Narloch Klinika Alergologii, Gdańsk, ul. Smoluchowskiego 17, bud. CMN e-mail: amelia.szymanowska-narloch@gumed.edu.pl Sekretariat Kliniki Alergologii: klinika.alergologii@gumed.edu.pl, telefon/fax 58 584 43 00 |
Kod | Nazwa | Rodzaj zajęć | Poziom pokrycia | Metody weryfikacji |
---|---|---|---|---|
L_E.W9 | rozumie przyczyny i zna podstawowe odrębności w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych; | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, |
L_E.W34 | zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach przenoszonych drogą płciową; | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, |
L_D.W19 | zna proces kształtowania się nowych dyscyplin medycznych oraz osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej; | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, |
L_K09 | posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, |
L_K08 | potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, |
L_E.U32 | planuje konsultacje specjalistyczne; | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, |
L_D.U11 | komunikuje się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia; | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, |
L_B.U11 | korzysta z baz danych, w tym internetowych, i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi; | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, |
L_G.W18 | zna pojęcie błędu medycznego, najczęstsze przyczyny błędów medycznych i zasady opiniowania w takich przypadkach; | Seminaria | + | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, |
L_F.W1 | zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności:a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,b) chorób klatki piersiowej,c) chorób kończyn i głowy,d) złamań kości i urazów narządów; | Seminaria | ++ | * dyskusja ze studentami podczas zajęć, * obserwacja czynności wykonywanych w czasie zajęć przez studenta, |
Kod | Nazwa | Rodzaj zajęć | Metody weryfikacji |
---|